Sunday, May 9, 2010

Pertanian | Soal Jawab cara menanam | jarak | batas | tanah | baja | fertigasi | cantasan | pokok cili padi | sumber pendapatan sampingan

Soal Jawab cara menanam jarak batas tanah baja fertigasi cantasan pokok cili padi

1) Bila cantasan batang pokok cili padi dibuat ?

Bila membesar, pokok cili padi akan ada 1 batang utama, kemudian keluar dahan yang lain. Jadi, kalau nak buat cantasan, untuk mengenalpasti apa yang perlu dicantas, tunggu sehingga batang utama mengeluarkan 2 dahan kat atas (kita akan nampak seperti huruf Y), semua daun atau tunas yang keluar di bawah 2 dahan kat atas tu dicantas.

2) Panduan bagaimana hendak menanam, jarak antara pokok dan batas untuk pokok cili padi dan bagaimana pula dengan tanah dan jenis baja ?

Jarak tanaman adalah 90cm antara pokok dan 150cm antara baris. Tabur baja NPK 12:12:17:2 di keliling pokok dengan kadar 1 sudu besar @ 10g setiap 2 minggu. Bagi tanah pula, untuk persediaan tanam pokok, gaulkan tanah dengan tahi ayam reput sebanyak 25kg untuk 50 meter persegi.

3) Apakah jenis baja yg palig baik untuk pemulaan anak pokok cili padi Guna baja 15:15:15 untuk permulaan anak pokok cili padi.

4) Bagaimana cara penggunaan baja fertigasi A+B ?

Diberi pada pokok cili padi 4-5 kali sehari. Tapi bukan banyak sekaligus. Baja tu perlu dicampur dengan air dengan kadar yang betul (sikit saja). Dalam media fertigasi (sekam atau sabut atau kedua-duanya sekali) tiada baja atau nutrien. Sebab tu baja diberi setiap kali pengairan. Mudah ja, hanya campurkan baja dalam air ikut sukatan, kemudian pam akan salurkan baja ke pokok cili padi mengikut masa yang ditetapkan, 5-10 minit (titis saja) secara automatik menggunakan timer.Seperti juga manusia, pokok juga perlukan makanan yang cukup dengan kadar yang betul. Kalau tanaman secara konvensional, baja ditabur disekeliling pokok, tapi kadang-kadang terlebih baja, membazir, kadang-kadang tak cukup baja, kurus la pokok tu. Sebagai contoh, baja diberi pada pokok pada jam 9.00am selama 5 minit. Sesi seterusnya adalah pada jam 11am. 5 minit air baja yang dialirkan pada jam 9.00am tu cukup untuk pokok gunakan untuk buat makanan selama 2 jam. Kemudian pokok cili padi akan dapat air baja semula pada jam 11am, sesi seterusnya pada jam 1pm dan seterusnya.Kuantiti air baja yang diberi selama 5 minit secara titis tu hanya separuh mug saja. Pokok buat makanan melalui proses fotosintesis, baja digunakan dalam proses buat makanan (fotosintesis).

5) Pokok cili padi pada mulanya subur..tapi tiba-tiba menjadi layu dan akhirnya mati. pada daun,ranting dan batang terdapat sesuatu bewarna putih seperti debu-debu. apakah penyakit ini dan bagaimanakah untuk mengatasinya?apakah racun yang diperlukan?

Kalau bena putih, guna Pegasus atau Confidor.



GO TO: Belajar berniaga ebay Panduan Menternak Ikan TalapiaSayuran bendi Penanaman cili padi Ikan puyu dalam polytank Climbing perch Penanaman serai kampung Lemongrass

- Home -

No comments: